وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

تخلف برخی دانشگاهها در اخذ تعهد و پذیرش دانشجویان دکتری و سردرگمی داوطلبان

 

شورای سنجش و پذیرش دانشجو امسال تغییرات زیادی در کنکور دکتری ایجاد کرد به طوریکه آئین نامه آزمون دکتری برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ با هدف تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو و اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون‌ها ابلاغ شد.

در این آئین‌نامه اختیارات دانشگاه‌ها برای پذیرش داوطلبان دکتری بیشتر شد ولی با توجه به جدید بودن آئین‌نامه امسال در روند مصاحبه دانشگاه‌ها و پذیرش دانشجویان این مقطع با گلایه‌هایی از سوی داوطلبان مواجه هستیم.

جمعی از داوطلبان مقطع دکتری، شفاف نبودن قانون پذیرش دانشجویان دکتری را سبب سردرگمی دانسته و اعلام کردند: به طور مثال دانشگاه خوارزمی از طریق کانال تلگرام و دانشگاه تربیت مدرس از طریق پیامک دانشجویان را در زمان غیر قانونی ملزم به انجام تعهد کردند.

این داوطلبان عنوان کردند: حتی اگر تعهد در زمان قانونی گرفته شود هم احتمال زیادی وجود دارد که نام هر دانشجو در بیشتر از یک دانشگاه اعلام شود و در این صورت ظرفیت بسیاری از دانشگاه‌ها تکمیل نمی‌شود و در زمان اعلام ذخیره‌ها (۲۳ مرداد ماه) اسامی دیگری را اعلام می‌کنند که یا از افرادی هستند که جای دیگری قبول نشدند یا داوطلبانی که ریسک کردند و در زمان اعلام نتایج اصلی (۲ تا ۱۲ مرداد) در دانشگاهی که قبول شدند تعهد ندادند، یعنی فردی که ضعیف‌تر بوده امکان دارد در ذخیره یک دانشگاه بالا پذیرفته شود اما دانشجویی که در دانشگاهی پایین‌تر مجبور به انجام تعهد بوده نمی‌تواند ثبت‌نام کند، در صورتی که در سال‌های گذشته انتخاب سازمان سنجش بر مبنای اولویت و نمره هر داوطلب در هر رشته محل بود که این مشکلات را نداشت.

در این زمینه سازمان سنجش نیز اطلاعیه‌ای صادر کرده که بر اساس بند ۶ این اطلاعیه داوطلبانی که در مراحل ارزیابی تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرکت کرده و از نظر دانشگاه مربوط دارای شرایط علمی لازم (قبول مشروط) تلقی شده‌اند باتوجه به تماس گرفته شده از سوی موسسات مربوط منحصراً می‌بایست از تاریخ دوم مردادماه تا یازدهم مردادماه برای تکمیل و ارائه فرم تعهد به دانشگاه ذیربط (ارائه فرم تعهد منحصراً بایستی به یک دانشگاه داده شود) مراجعه کنند.

سازمان سنجش در این اطلاعیه اخذ هرگونه تعهد قبل از بازه زمانی اعلام شده را فاقد وجاهت قانونی و غیرمعتبر دانسته است.

باتوجه به اینکه شرایط شرکت در مراحل ارزیابی برای داوطلبان در بیش از یک موسسه آموزش عالی وجود داشته است، لذا برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرایطی فراهم شده است که بتوانند از داوطلبان ذخیره در بازه زمانی ۲۳ مرداد تا ۲۸ مرداد برای اخذ و ارائه فرم تعهد دعوت کنند.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش نیز انجام تعهد دانشگاه‌ها از داوطلبان قبل از موعد مقرر را تخلف دانسته و اعلام کرده که با دانشگاه‌های متخلف برخورد می‌شود.

منبع خبر

منوی موبایل