وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

داوطلبان آزمون دکتری:هنوز هیچ تغییری قطعی نشده است...

پیشنهاد وزن های ۳۰ تا ۵۰ درصدی برای بخش مصاحبه آزمون دکتری  در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی  در حال بررسی است.

هرچند خبرها حاکی از تدوین آیین نامه ای جدید برای پذیرش دانشجوی دکتری است اما طرح سنجش و پذیرش دانشجو دکتری به صحن علنی مجلس نرسیده و جزئیات آن در حال بررسی های مداوم از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.

طرح سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری با نزدیک شدن به زمان اعلام نتایج سومین دوره از برگزاری آزمون دکتری از زمان نیمه متمرکز آن، بیش از پیش در معرض توجه قرار گرفته و مجلس به عنوان نهادی که به این طرح مشروعیت قانونی خواهد داد همچنان منتظر بررسی های نهایی کمیسیون آموزش است تا نظر نهایی خود را درباره این طرح اعلام کند.

احمدی لاشکی، عضو کیمسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار شفاف در رابطه با تصمیم این کمیسیون برای طرح سنجش و پذیرش دانشجو گفت: اقدامات اولیه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به پایان رسیده و نشست مشترکی را با دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت و همچنین معاون آموزشی وزیر علوم، معاونت آموزشی دانشگاه آزاد و پیام نور برگزار کرده است.

وی به تصمیمات این کمیسیون در آخرین جلسه بررسی این طرح اشاره کرد و گفت: اشکالاتی در طرح سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری وجود داشته و اعضای کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدند که نظر مرکز پژوهش های مجلس در این رابطه اتخاذ کنند و بعد مجدد بر روی طرح سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری کار کنند. در زمینه هایی نیز مرکز پژوهش های مجلس نظرش را اعلام کرده و نامه آن را ابلاغ کرده است اما هنوز در صحن علنی مجلس نیامده و تا پایان ماه مبارک رمضان باید منتظر آن باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عدالت آموزشی را سبب ضایع شدن استقلال دانشگاه ها دانست و بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته دانشگاه ها را مبنای آزمون دکتری قرار می دهند و به دانشگاه ها استقلال می دهند؛ هرچند مبنا قرار دادن دانشگاه برای پذیرش کاری درست است اما در کشور ما بستر این موضوع آماده نیست و ما هنوز معیارهای دقیق برای ارزیابی دانشجویان نداریم. همین موضوع سبب می شود تا برای سنجش و پذیرش دانشجویان سلیقه ای عمل شود و ممکن است حق بسیاری از دانشجویان مستعد ضایع شود. به همین خاطر طرح سنجش و پذیرش می تواند تا حدود زیادی گره گشا باشد. بخش اعظمی را به نمره علمی اختصاص دهد و بعد از آن دانشگاه ها اختیار این را داشته باشند تا با مصاحبه و گزینش بتوانند دانشجو پذیرش کنند.

وی این طرح را بهترین روش برای گزینش دانشجو خواند و افزود: طرح سنجش و پذیرش نسخه شفا بخش دانشگاه کشور ما در حوزه تحصیلات تکمیلی و دکتری طرح سنجش و پذیرش است و امیدواریم که مصوبه اجرای آن از مجلس گرفته شود و به دستگاه های مربوط ابلاغ شود.

احمدی لاشکی در توضیح طرح سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری گفت: سه سال گذشته پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد و پیام نور به صورت مستقل انجام می شد و این موضع سبب ایجاد رقابت در بین دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو شده بود که کیفیت را از دانشگاه ها دور می کرد لذا ما طرحی را در مجلس نهم برای پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی تصویب کردیم که اجرایی شد. ما به این نتیجه رسیدیم که پذیرش دانشجو در مقطع دکتری نیز نیازمند چارچوبی است که براساس آن صورت گیرد. بنابراین طرح سنجش و پذیرش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با همکاری تیمی متشکل از ۱۱ نفر از وزرا شامل وزرای بهداشت و درمان، وزرای علوم و آموزش و پرورش و تعدادی از دانشگاه های بزرگ کشور و ۲ نفر عضو ناظر مجلس و … مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در مقطع کاردانی و کارشناسی تمامی آزمون ها به صورت جامع برگزار می شود؛ ما می خواهیم که مقطع دکتری را نیز از حالت باز خارج کنیم و مجموعه بسته ای را داشته باشیم تا براساس آن نیاز دانشگاه ها به دانشجو را مورد ارزیابی قرار دهیم تا دانشگاه ها بتوانند مطابق با معیارهایی سازمان سنجش نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند. از سوی دیگر این طرح، دانشگاه ها را آزاد نمی گذارد که به صورت سلیقه ای دانشجویان خود را انتخاب کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه با این طرح، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری به صورت متمرکز خواهد شد، گفت: برطبق این طرح وزارت علوم کل مجموعه های دانشگاه ها را زیر نظر خود قرار می دهد ولی استقلال را به دانشگاه ها خواهد داد تا تصمیم نهایی را برای پذیرش دانشجو دانشگاه ها بگیرند.

احمدی لاشکی افزود: به نوعی می شود گفت تمرکز همچنان در پذیرش دانشجو وجود دارد و دانشجویان از سوی سازمان سنجش به دانشگاه ها معرفی خواهند شد و دانشگاه نمی تواند دانشجویی را خارج از دانشجویانی که سازمان سنجش معرفی کرده است برای پذیرش دانشجو انتخاب کند.

وی در انتها درباره درصد تأثیرگذاری آزمون ورودی دکتری و مصاحبه گفت: بحث هایی در رابطه با درصد تأثیرگذاری آزمون ورودی دکتری و مصاحبه انجام شده و پیشنهادهایی برای تأثیرگذاری۷۰ درصدی برای آزمون علمی و ۳۰ درصدی برای مصاحبه یا تأثیرگذاری ۶۰ درصدی برای آزمون و ۴۰ درصدی مصاحبه یا تأثیرگذاری ۵۰ درصدی هم برای آزمون و هم برای مصاحبه مد نظر بوده ولی تا این طرح در مجلس تصویب نشود نمی توان نهایی آن را اعلام کرد.

ورود به وب سایت دکتر احمدی لاشکی برای اعلام نظراتتان

منبع خبر

اطلاعات تکمیلی در مورد این خبر و سایر اخبار آزمون دکتری با ارسال ایمیل و رشته به 30006179008900

www.iransama.org

مجری منابع دکتری سراسری و آزاد

منوی موبایل