وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

ایجاد رشته پدافند سایبری در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم ، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در حاشیه همایش پدافند سایبری در مدیریت شهری در جمع خبرنگاران در خصوص خدمات این سازمان در بخش های مختلف صنعتی و آموزشی، گفت: نمایشگاه بر پا شده مورد استقبال قرار گرفته و ما آن را به عنوان یک گام تلقی می کنیم. امیدواریم به زودی بخش عمده محصولاتی که پایداری ما را در شبکه و برای دفاع سایبری مورد نیاز است، به صورت امری پایدار در داخل کشور داشته باشیم.

وی به فعالیت های این سازمان در حوزه آموزشی اشاره کرد و گفت: مباحث پدافند سایبری را به صورت جامع نگاه می کنیم. پدافند سایبری را در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترای طراحی کردیم که طرح دروس آن در وزارت علوم تصویب شده که کارشناسی ارشد آن درحال اجراست و برای دکتری در حال تعیین محتوا هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل یادآور شد: فکر می کنیم یک رویکرد جدید در این زمینه مورد نیاز کشور است و طرح جامعی را برای حوزه آموزش درحال آماده سازی هستیم، زیرا خیلی از سامانه هایی که برای ما بسیار اهمیت دارند مانند مباحث بانکی و صنعتی، رشته و دانشجوی مورد نیاز را ندارد، لذا دنبال این هستیم با همکاری وزارت علوم برای این دست از نیازهای اساسی کشور رشته های مورد نیاز طراحی شود و دانشجو بگیریم تا در داخل دارای دانش و تکنولوژی شویم.

سردار جلالی با اشاره به پیشرفت های کشور در حوزه سایبری، گفت: ما کشوری بودیم که به ما حمله سایبری شد و رسما مسئولیت این حمله را خود رئیس جمهور آمریکا پذیرفت و ما تلاش کردیم تمام ظرفیت های داخلی را متمرکز کنیم و چون این حمله صورت گرفت خوشبختانه باوری برای مسئولان ایجاد شد که من در جلسه ای گفتم این حمله استاکس نت خاصیتش بیشتر از ضررش شد و هوشیاری برای مسئولان و دستگاه های ما ایجاد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در اقدامات اولیه هر چند برای ما کاملا راضی کننده نیست و توانستیم تا حدی به این مسائل پاسخ دهیم و حتی در گزارش محرمانه ای اعلام شد که در بازه زمانی نزدیک قادر به حمله به زیرساخت های ایران در این زمینه نخواهند بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به سوالی درباره دلیل اخراج آقای کی تالکسون، تصریح کرد: من فکر می کنم وی یک باور غلطی نسبت به توانمندی های خود در فضای سایبر و نسبت به ضعف های ما داشته که به رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد مسئولیت حمله سایبری به نطنز را نپذیرد و با اعلام رمز بازی های المپیک در واقع اولین رئیس جمهوری که مسئولیت جنگ رسمی سایبری را پذیرفت، انجام شد.

سردار جلالی افزود: وقتی برآورد کردند، متوجه شدند خساراتی که مورد نظر آنها بوده به وجود نیامده و خسارت محدودی بوده و در پاسخی که به این حملات داده شده طبق برآورد خود آمریکایی ها خسارت وارده ۲۵ برابر نسبت به خسارت وارد شده بوده است. لذا به نوعی این فرمانده تنبیه و بازنشسته و معزول شد و فرمانده دیگری جایگزین او شد که این نشان دهنده اشتباه در محاسبه آمریکایی ها در فضای سایبر نسبت به توانمندی خودشان و قدرت ما بود.

وی در خصوص اینکه آیا ویروس استاکس نت فقط در ایران عملیاتی شده است؟ گفت: وقتی ما اعلام کردیم ویروس استاکس نت را کشف کردیم ۲۴ ساعت بعد اولین بار کاسپرکسی گزارش ۴۵ صفحه ای را در این زمینه تهیه کرد. دوستان ویروس شناس ما می دانند که کار کردن روی یک گزارش مفصل زمان زیادی می خواهد و این نشان می دهد یک پروتکل امنیتی نوشته شده، اما بیان نشده پشت سر این شرکت ها داشته اند که اگر تشخیص دادند اعلام نکنند تا اینکه در ایران عمل شود وقتی ما اعلام کردیم آنها نظرشان را اعمال کردند که نشان می دهد این ویروس در کشورهای دیگر هم بوده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: ما گزارشی را در اختیار داریم که نشان می دهد این ویروس از حالت ویروس عبور کرده به شکل سلاح در آمده که به صورت هوشمند هدف و مکان و حوزه را انتخاب می کند، قدرت مخفی شدن و ارسال اطلاعات و دریافت فرمان تخریب را دارد که به نظر می رسد در خیلی جاها پخش شد، اما چون هوشمند عمل شد در خیلی جاها عمل نکرد.

 

اطلاعات تکمیلی در مورد این خبر و سایر اخبار آزمون دکتری با ارسال ایمیل و رشته به 09375308900

www.iransama.org

مجری منابع دکتری سراسری و آزاد

منوی موبایل