وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

به مناسبت شهادت امام پنجم:نشانه اهل علم از منظر امام باقر(ع)

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام پنجم شیعیان امام محمد باقر

کسی که مدعی است ذاکر خداوند است  آرامش دارد. خداوند بصراحت از آن به عنوان نشانه ذکر الله یاد کرده است.(رعد، آیه 28) از این رو هر که از ذکر الله اعراض کند آرامش و آسایش خود را از دست می‌دهد و در زندگی به سختی و گرفتاری مبتلا می‌شود.(طه، آیه 124)
عالم و دارنده علم هم نشانه‌ای دارد که امام باقر(ع) در یکی از سخنان خویش به دو نشانه اصلی اشاره می‌کند. آن حضرت در باره نشانه‌های عالم و دانشمند فرموده اند: لا یكُونُ اَلْعَبْدُ عالِماً حَتّی لا یكُونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَنْ دُونَهُ؛ هیچ بنده‌ای عالم نباشد تا اینكه به بالا دست خود حسد نبرد و زیر دست خود را خوار نشمارد.(تحف العقول ص293)
متاسفانه اکثر مدعیان علم ،گرفتار این دو امر یعنی حسادت و تحقیر دیگران هستند. یعنی نسبت به کسانی که در مرتبه بالاتری از دانش هستند حسادت می‌ورزند و نسبت به کسانی که پایین‌تر از نظر علمی هستند رویه تحقیر و کوچک بینی را درپیش می‌گیرند. در واقع عالم واقعی کسی است که نسبت به دیگران اهل غبطه است و می‌خواهد خود را به درجه کمالی آنان برساند و در این راه تلاش می‌کند و از رشد علمی آنان سود برده و در کنار ایشان به رشد و تعالی خود کمک می‌کند و نسبت به دیگرانی که پایین‌تر هستند تواضع و خاکساری دارد.

 

                   اطلاعات تکمیلی در مورد اخبار آزمون دکتری با ارسال ایمیل و رشته به 09375308900

www.iransama.org

مجری منابع دکتری سراسری و آزاد

منوی موبایل