وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

بودجه پژوهشی مصوب امسال، حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است

دبیر کمیسیون تدوین و هماهنگی سیاست های علم و فناوری شورای عالی  با اشاره به چشم انداز بودجه پژوهشی کشور در سیاست های کلی ابلاغی علم و فناوری گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت تنها یک و نیم تا دو درصد بودجه پژوهشی تعیین شده قابل تأمین توسط دولت است.وی تاکید کرد که در دنیا،تأمین منابع پژوهش فقط توسط دولت‌ها صورت نمی‌گیرد و در کشورهای پیشرفته مانند آلمان یا ژاپن تا ۷۰ درصد بودجه پژوهشی از محل مشارکت بخش خصوصی تأمین می‌شود. لذا در ایران نیز مابقی این بودجه باید از طرف شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی تأمین شود.

دکتر حبیب الله طباطبائیان گفت: سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص علم و فنّاوری تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ با مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره وری دارای چندین بخش است که یکی از این بندها بر افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به چهار درصد تولید ناخالص داخلی  تاکید دارد.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت بودجه پژوهشی کشور مطلوب نیست، تخصیص چهار درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش را هدفی آرمانی توصیف کرد که نمی‌تواند از محل منابع عمومی کشور محقق شود.

طباطبائیان در خصوص میزان فعلی بودجه پژوهشی کشور گفت: اعتبارات پژوهشی چند بخش دارد:

1- بودجه‌ای است که  توسط دولت و با عنوان پژوهش و فنّاوری تأمین می‌شود؛ این تعهد دولت برای برنامه پژوهشی کشور محسوب می‌شود که این رقم کمتر از یک درصد است به طوری که از میزان اعتباری که تخصیص داده می‌شود متاسفانه کمتر از نیم درصد جذب می شود.

2-طبق قانون بودجه سال 92 دستگاه‌های دولتی موظف بودند نیم تا سه درصد بودجه عمومی خود را صرف پژوهش کنند که متأسفانه این بند از قانون بودجه سال 93 حذف شد. تخصیص این رقم از بودجه در ابتدا و هنگام وضع این قانون اجباری بود که از چند سال پیش به حالت اختیاری درآمد ولی همین اجازه در سال ۹۳ حذف شد.

طباطبائیان، میزان این ردیف در قانون بودجه سال ۹۲ را حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تخمین زد که به گفته وی، این رقم معادل بودجه دو سال ۴۷ طرح کلان ملی تصویب شده در شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری است.

وی با بیان این که شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در تلاش است تا در قانون بودجه سال ۹۴ مجداً این مجوز احیا شده و در صورت امکان به صورت یک تکلیف قانونی درآید، گفت: بودجه پژوهشی کل کشور در سال ۹۳حدود پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در تمامی سرفصل‌ها و شامل دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و دیگر موارد است که معمولاً تنها ۶۰ تا ۷۰ درصد از این اعتبار تخصیص می یابد.

 

اطلاعات تکمیلی در مورد این خبر و سایر اخبار آزمون دکتری با ارسال ایمیل و رشته به 09375308900

www.iransama.org

مجری منابع دکتری سراسری و آزاد

منوی موبایل